Для чого потрібен діткам вказівний жест?
За різними даними малюки починають користуватися вказівним жестом у віці 9-13 міс.
Його поява вказує на досягнення дитиною важливого етапу в розвитку соціально-комунікативних навичок. В наукових джерелах підкреслюється, що діти, які використовували багато вказівних жестів на другому році життя мали кращі мовленнєві навички в більш пізньому віці, порівняно однолітками, які використовували менше вказівних жестів.
Існує 2 типи вказівного жесту:
.... ІМПЕРАТИВНИЙ
Використовується з метою прохання чогось. Наприклад, коли малюк вказує на іграшку, і таким чином повідомляє дорослому «Я хочу це!». Вміння вказувати на речі дозволяє малюку спрямовувати увагу інших людей на те, що його цікавить. І тепер він може не лише сам діставати свої іграшки, а й просити про це дорослого!
....ДЕКЛАРАТИВНИЙ
Використовується з метою привернення уваги іншої людини до чогось. Наприклад, дитина вказує на літак у небі, щоб розділити свій інтерес з дорослим, ніби повідомляючи «Подивися, що там!». Вона часто робить це, коли має намір спілкуватися про щось, і хоче переконатись, що дорослий також дивиться на той об’єкт, що її цікавить. Це допомагає дитині збагачувати лексичний запас, оскільки дорослі часто називають те, на що вказують немовлята.
ЯК РОЗВИВАЄТЬСЯ ВМІННЯ КОРИСТУВАТИСЯ ВКАЗІВНИМ ЖЕСТОМ
Приблизно з 6-7 міс., малюк може слідкувати за вказівним жестом дорослого. Спочатку він вчиться простежувати за вказівним жестом, якщо предмет знаходиться неподалік. А з часом – і на певній відстані.
З року малюки впевнено і часто самі користуються не лише вказівним жестом, а й супроводжують його зоровим контактом з дорослим та вокалізаціями, ніби перевіряючи, чи дивиться дорослий на той предмет, на який вони показують.
Цей процес називається «спільна увага» і має ключове значення для розвитку мовлення, соціальної взаємодії та гри. Приблизно з 16 міс. малюки стабільно використовують жести у поєднанні з лепетом або першими словами.
Деяким малюкам в ранньому віці може бути складно виділити вказівний палець, а всі інші пальці втримувати великим пальцем. Тоді вони можуть вказувати на щось відкритою долонею з частковим відведенням вказівного пальця, протягуючи руку до предмету. Це нормальний етап у розвитку.
ЯК СПРИЯТИ ПОЯВІ ВКАЗІВНОГО ЖЕСТУ
Зазвичай вказівному жесту вчити малюка не потрібно. Діти оволодівають ним інтуїтивно, спостерігаючи за діями дорослих. Але іноді з різних причин малюк може не розуміти, як користуватися вказівним жестом. Тоді дорослий може сприяти в розвитку вміння користуватися ним в організованих ситуаціях:
.... Малюк спостерігає за кожним вашим рухом, тому одним із найкращих способів чогось навчити є самостійне моделювання навичок. Наприклад, коли ви хочете щось попросити у дитини, вкажіть на цей предмет. Коли ви говорите про місце або людину, до якої потрібно піти дитині, також вказуйте на неї.
.... З'ясуйте, які предмети, ігри, іграшки полюбляє ваш малюк. Розташуйте деякі з них в полі зору, але поза зоною доступу. Коли він намагатиметься дістати бажане, покажіть на цей предмет вказівним жестом самі. Слідкуйте за тим, щоб дитина спостерігала за тим, куди ви показуєте. Це допоможе їй зрозуміти функцію та контекст використання вказівного жесту.
.... Пропонуйте малюку вибір з 2 смаколиків або іграшок. Очікуйте реакції дитини (потягнутися рукою або вказати пальцем). Так вона буде розуміти, як цілеспрямовано обирати бажаний предмет.
.... Використовуйте вказівний жест під час читання книги. Називайте картинки та вказуйте на них самі. Перевіряйте, чи слідкує ваша дитина за тим, на що ви показуєте. Якщо ваш малюк сам вказує на картинки в книзі рукою або пальчиком, відгукніться: "Так, ти знайшов котика!".
..... Привертайте увагу до предметів у просторі. Візьміть малюка на руки, покажіть йому фотографії/картини на стіні, предмети на полиці. Якщо також малюк проявляє ініціативу, протягуючи руку до предмету, заохотьте його своєю емоційною реакцією! Ви також можете іноді допомагати йому відтворити вказівний жест разом. Проте, не слід зловживати такою допомогою та робити це постійно за дитину її руками. Пам’ятайте, що малюк може усвідомлено навчитися використовувати вказівний жест, якщо буде робити це сам, нехай і не зовсім чітко.
....Уникайте надто «навчальної» атмосфери під час взаємодії з дитиною. Вона має приносити і вам, і малюку багато задоволення!
Пам’ятайте, перед тим, як почати вказувати на щось самостійно, малюк багато спостерігає за тим, як і коли це робить дорослий. Багато дітей добре вчаться, наслідуючи за своїми батьками!