A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління гуманітарної політики
Любешівської селищної ради

Чому дитина не говорить?

Дата: 22.12.2023 10:37
Кількість переглядів: 6

⚠️

⚠️Так чому ж дитина не розуміє мовлення?

Які основні причини і що нам робити?

Розкладаємо "по поличках"!

Трохи про мозок:

🔑Отже, кора головного мозку поділена на так звані поля Бродмана. Іх виділяють більше пʼятдесяти. Кожне поле має свою функцію (і присвоєний номер)).

✅Ці всі поля поділяють на три види - первинні, вторинні і третинні.

🔸Первинні - елементарні. Вони вроджені і відповідають за функціонування аналізаторів - зір, слух, рух... Спершу вони працюють дуже ізольовано. Згодом між цими первинними полями утворюються асоціативні звʼязки. Коли їх стає більше, дитина починає накопичувати певні знання про навколишній світ - якщо чашку кинути, буде звук, якщо натиснути на включатель - буде світло і тд.

🔸Це є базою для того, щоб формувались вторинні і третинні поля.

✔️Первинні поля містять лише однорідні клітини, які відповідають суто за аналізатор (первинне зорове поле - відповідає за зір, первинне слухове - за слух...).

✔️Вторинні - мають вкраплення різних нервових клітих.

✔️А третинні - містять в собі не лише різні клітини, тут навіть накладаються різні зони одна на одну. Так ось. ✔️Саме завдяки цим полям ми можемо говорити. І саме третинні поля відповідають за вищі психічні функції.

📌А тепер. Як ми розрізняємо мовлення? Який мозковий механізм розуміння мовлення?

⭕️Є слухова кора. В ній є ядро - центр слухового аналізатора (поле 41). Це первинне поле. І саме це ядро відповідає за фізичний слух. Отже, нам потрібно, щоб воно було в нормі, щоб дитина почула слово.

⭕️Трохи дальше від ядра - вторинні поля 22 і 42. Поле 22 входить в зону Верніке. Після того, як дитина почула слово, включається поле 22, яке відповідає за розпізнавання звуків (аналіз почутого).

⭕️За цими полями, на краю слухової зони, йдуть третинні поля 21 і 37. Ці поля є складно організовані. Вони перекриваються з зоровою корою і саме тут відбувається привʼязка слова до предмету - стійкі вербально-образні асоціативні звʼязки.

ℹ️Якщо дуже коротко - ми чуємо слово завдяки збереженому слуху, після цього мозок обробляє почуте слово, розрізняє його фонематичні ознаки (фонематичний слух), а після цього вже слово співвідноситься з предметом, дією (семантичне значення).

ℹ️Почути слово - розрізнити звуки - привʼязати картинку до слова. Це якщо ще простіше.

📌І відповідно, якщо на якомусь з цих етапів буде збій - то ми будемо мати проблеми з розумінням мовлення.

Детальніше про причинах.

1️⃣ Причина - порушення слуху.

🔘 Уражені первинні поля слухової зони кори головного мозку (КГМ)

🔹 Тут порушення мовлення буде наслідком зниженого слуху

👉 основна робота - на відновлення слуху (слуховий апарат і тд)+сурдопедагог+логопед, психолог, АВА-терапевт - по потребах.

В цьому випадку на роботу з дитиною будуть впливати різні фактори - залишковий слух, супутні порушення.

Тому, якщо дитина не розуміє мовлення або не говорить - потрібно обстежити слух.

2️⃣ приччна - нездатні правильно обробити мовленнєві звуки. Тобто дитина чує слово (тут слух в нормі), але не може розпізнати звуків мовлення, може сприймати їх, як шум.

🔹Тут можна діагностувати в дитини вербальну або слухову агнозію. В дитини буде порушений фонематичний слух. І звичайно, якщо мозок не може обробити слово і дитина його чує спотворено - дитина не буде розуміти мовлення (повністю або частково, залежить від здатності розрізняти певні звуки).

🔘 в цьому випадку уражені вторинні поля слухової зони КГМ.

При чому, коли ураження в правій півкулі - дитина не розрізняє немовленнєві звуки - музику, звуки природи - слухова агнозія..., а коли ураження в лівій півкулі - тоді не розрізняє звуків мовлення - вербальна агнозія.

👉 основна робота - над розвитком слухового сприймання, розрізнення немовленнєвих та мовленнєвих звуків. Може працювати логопед, АВА-терапевт, психолог... До речі, в АВА-терапістів є для цього випадку дуже гарний метод - розрізнення слів через роботу з немовленнєвими звуками (протокол Слово-Шум)

3️⃣ причина - Дитина не може співвіднести слово з предметом. Дитина правильно чує слово, а якщо немає інших порушень - то може навіть його повторити, але зовсім не розуміє його значення.

🔹Який тут часто можна поставити діагноз? Правильно, сенсорну алалію.

При чому прояви можуть бути різними - від повного нерозуміння мовлення до нерозуміння певних граматичних форм одного слова, розрізнення прийменників і тд

🔘 в цьому випадку уражені третинні поля слухової зони КГМ.

👉Що робити - працювати над розумінням мови, над співвіднесенням слова до його значення. Якщо дитина повторяє слова - то в АВА-терапії для цієї категорії дітей є чудовий метод - розрізнення слів через перепроговорювання!

✅Чи можна щось поміняти? Так!

Але! Памʼятайте, що важливе значення має вік дитини, коли ми починаємо заняття, інтенсивність і правильність роботи!

⚠️І звичайно, що ці причини можуть бути змішані, може бути коморбідність діагнозів, туди ж може доєднуватись і знижений інтелект і епілепсія і комунікативні порушення, при яких порушене розуміння мовлення може бути вторинним. Тому буває часом не так просто поставити дитині діагноз.

✔️Також врахуйте, що, наприклад, третинні поля формуються приблизно до 4-х років, тому деякі діагнози (наприклад, алалія) ми можемо поставити з скількох років?

📌А тепер - чи потрібно знати діагноз, щоб працювати з дитиною? Наприклад, при сенсорній алалії працювати з співвіднесенням слова з предметом, при агнозії - з розрізненням звуків, при аутизмі - обовʼязково з комунікацією і тд?

✔️Моя відповідь - якщо в спеціаліста немає ніяких методик для обстеження дитини - так, тоді він опирається на діагноз. Якщо ж спеціаліст має хороші методики для оцінки навичок дитини, то в принципі, діагноз не дуже потрібен (АЛЕ дуже бажано його знати, щоб розуміти, що відбувається в мозку дитини, де є збій і тд). Чому не потрібен? Бо я відкриваю свої матеріали для оцінки даних, беру табличку для оцінки рівня розуміння мовлення і першим пунктом в мене стоїть графа "дитина розрізняє немовленнєві звуки".

Якщо я перевірила - дитина розрізняє - я перевіряю дальше. Якщо я перевірила - дитина не розрізняє (агнозія), то відповідно, я не буду працювати з дитиною над розрізненням прикметників чи прийменників, а основний акцент в роботі над розуміння я зроблю саме на розрізнення немовленнєвих звуків.

⚠️Хороші посібники для оцінки навичок дитини завжди побудовані на розвитку дитини в онтогенезі, на те, в якій послідовності і що має розвиватись. І охоплюють різні сфери розвитку, а не лише звуковимову чи дрібну моторику і тд.

Учасники моїх курсів знають, чи не так?)

⭕️А якщо ми врахуємо реалії і визнаємо, що 80% дітей взагалі не мають діагнозу. Або ж в дитини "стоїть" один діагноз - наприклад, РАС, незважаючи на те, що ми бачимо, окрім РАС і агнозію. Або в дитини діагноз "порушення імпресивного мовлення", що не дає нам ніякого розуміння про те, яка саме причина, де там збій. Тому, щоб нам знати, що з дитиною робити - потрібно вміти добре оцінити мовленнєві навички в дитини (конкретно в описаному випадку - рівень розуміння мовлення) і вміти визначати логопедичний діагноз та причину.

Хууух, допис вийшов довгим. Сподіваюсь, корисним.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=625019926333139&set=a.397261769108957

допис з https://www.facebook.com/khrystynatkachpsyholog Христина Ткач Пчихолог Логопед Аутизм

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень