A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління гуманітарної політики
Любешівської селищної ради

РОЗВИТОК НАВИЧОК У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

Дата: 02.10.2022 12:14
Кількість переглядів: 15

 

РОЗВИТОК НАВИЧОК У ДІТЕЙ З АУТИЗМОМ

🔹Зазвичай коли у дитини діагностують РАС (розлади аутистичного спектру) батькам, у більшості випадків, буває складно зорієнтуватися з чого починати: що робити, чому вчити, як це робити правильно, які стратегії та методи використовувати для найкращого засвоєння матеріалу.

Слід пам’ятати, що окрім сфери академічних навичок, для дитини з аутизмом найважливішими будуть навички гри, самообслуговування, гігієни, комунікації, перебування в суспільних місцях та взаємодії.

🔹Схематично важливі навички для дитини з РАС можна розділити на:
1. Соціальні навички;
2. Мовленнєві та комунікативні навички;
3. Навички учбової поведінки;
4. Побутові навички;
5. Ігрові навички;
6. Моторні та імітаційні навички.

🔻 СОЦІАЛЬНІ НАВИЧКИ
🔹Соціальні навички – це всі вміння людини, що їх вона використовує для спілкування і взаємодії з іншими людьми. Вони можуть містити оволодіння наступними здатностями:
▪️ Сумісна увага:
- Безпосередня участь в сумісній діяльності з дорослими та однолітками;
- Привернення до себе уваги з боку оточуючих у прийнятній формі;
- Утримання спільної уваги на одному й тому ж предметі чи об’єкті.
▪️Невербальна взаємодія:
- зоровий контакт (якщо можливо і не шкодить дитині)
- використання жестів та прийнятної пози тіла;
- використання міміки;
- дотримання адекватної дистанції при спілкуванні;
- розпізнавання невербальних соціальних сигналів.
▪️Робота з емоціями:
- розпізнавання мімики;
- розпізнавання емоційного стану оточуючих;
- розпізнавання власного емоційного стану;
- використання стратегій саморегуляції.
▪️Соціальна взаємодія:
- з членами родини, іншими дорослими, однолітками;
- ініціатива взаємодії;
- дотримання черги в грі та у сумісній діяльності, в тому числі очікування;
- прийняття та надання допомоги;
- встановлення дружніх відносин.
▪️Участь у сумісній діяльності з іншими:
- Здатність приймати допомогу, предмети від інших;
- Йти разом за руку, в парі (залежить від віку);
- Ділитися іграшками та предметами;
- Виконувати дії по черзі;
- Слідувати груповим інструкціям;
- Самостійно виконувати дії;
- Перемикатися між заняттями та діяльністю.

🔻 МОВЛЕННЄВІ ТА КОМУНІКАТИВНІ НАВИЧКИ:
🔹Мовленнєві навички - це автоматизовані дії з мовним матеріалом (лексичним, фонетичним, граматичним) як у процесі слухання, так і у процесі говоріння.
🔹Комунікативні ж навички - це вміння людини встановлювати контакт з оточуючими людьми, правильно розуміти їх мову і поведінку, давати адекватний зворотній зв’язок.
▪️Спілкування та комунікація:
- Повідомляти про свої потреби та інтереси;
- Реагувати на звернення;
- Просити іншу дитину зупинитися;
- Відмовляти/ відхиляти поміч або спілкування в адекватний спосіб;
- Вітатися та прощатися;
- Привертати увагу;
- Відповідати так/ні або на інші запитання;
- Коментувати події.
▪️Невербальна комунікація:
- Зоровий контакт (за умови якщо він не спричиняє шкоди дитині)
- Жести
- Вираз обличчя
- Позиція тіла
- Дистанція;
- Використання засобів альтернативної комунікації.
▪️Мовлення:
- Словниковий запас та загальні уявлення про мову (іменники, дієслова, прикметники, займенники, прийменники тощо)
- Характеристики об’єктів
- Категорії
- Однина/ множина, рід слів
- Переносні значення слів;
- Темп мовлення
- Висота голосу
- Інтонації.
▪️Діалог:
- Вміння відповідати на питання;
- Ініціатива розмови;
- Підтримання розмови;
- Вміння звершити бесіду;
- Розмова на окрему тему або інші теми.

🔻НАВИЧКИ УЧБОВОЇ ПОВЕДІНКИ:
🔹 Навички учбової поведінки - цілеспрямовану діяльність дитини, яка полягає у засвоєнні знань, здібностей та умінь, способів їх набуття, форм поведінки та видів діяльності під час отримання освіти.
▪️До таких навичок відносяться:
- Здатність сидіти за столом/ за партою не менше 30 хв;
- Сприймати поруч присутність однокласників чи одногрупників;
- Виконувати вчительські інструкції та групові інструкції;
- Самостійно виконувати завдання на протязі 5-10 хвилин або інші завдання без нагадування;
- Слідування візуальному розкладу;
- Перехід із класу в клас;
- Виконання завдань, зазначених на дошці або в підручнику.

🔻ПОБУТОВІ НАВИЧКИ:
🔹Побутові навички це життєві компетенції, сформованість яких забезпечує особі уміння виконувати елементарні дії з самообслуговування, догляду за своїм тілом, правильним харчуванням та дотриманням правил безпеки.
▪️Гігієна:
- Туалет;
- Чистка зубів;
- Душ, ванна;
- Використання рушника;
- Розчісування.
▪️Одяг:
- верхній одяг;
- Футболка/ светр;
- Носки, штани
- Взуття
- Аксесуари
- Застібки, молніі, ґудзики, шнурки;
- Поправляти одяг.
▪️Харчування:
- сидіти за столом під час прийому їжі;
- Пити з чашки, стакану;
- Правильно тримати столові прибори;
- Користуватися серветкою;
- Прибирати за собою після закінчення прийому їжі.
▪️ Режим дня та розклад:
- використовувати візуальний розклад;
- Приймати зміни та непередбачувані обставини
- Спокійно перемикатися між різними видами діяльності.
▪️ Безпека:
- Знаходитися поруч з дорослими або на безпечній дистанції;
- Обережність при використанні гарячих чи гострих предметів;
- Безпека на висоті;
- Правила переходу дороги;
- Адекватне реагування на інструкції «стій», «стоп», «зупинись», «не чіпай».
▪️Стан здоров’я:
- навчитися показувати коли боляче або поранився;
- Приймати ліки (у випадку необхідності);
- Проходити медицинські процедури, огляд у лікаря, візит до дантиста, здавати аналізи.

🔻 ІГРОВІ НАВИЧКИ
🔹Ігрові навички розглядаються як один з найкращих методів розвитку комунікації та навчання дитини в ігровому середовищі.
▪️До навичок гри та організації дозвілля відносяться:
- Самостійна гра;
- Паралельна гра поруч з однолітками;
- Інтерактивна/ сумісна гра;
- Сенсорні ігри з піском, водою чи іншими сипучими предметами;
- Функціональне використання іграшок;
- Конструктори, лего;
- Гра з музичними інструментами;
- Розвиткові ігри - книги, пазли, лото;
- Сюжетна та ролева ігри.

🔻МОТОРНІ ТА ІМІТАЦІЙНІ НАВИЧКИ:
🔹 Моторні навички це рухова активність організму або окремих органів. Під моторикою розуміють послідовність рухів, які у своїй сукупності потрібні для виконання будь-якої певної задачі.
🔹Імітаційні навички - здатність дитини копіювати інші дії з об’єктами, жести та рухи тіла, звуки або слова що призводить до поліпшення загальних соціальних здатностей.
▪️Дрібна моторика:
- пінцетний захват;
- Вміти крутити, тягнути, гортати сторінки;
- Перекладати об’єкти з однієї руки в іншу руку
- Працювати обома руками
- Координація руки-долоні та/або пальців та очей
- Графічні навички (обводити, писати чи замальовувати, використовувати ножиці, клеїти)
▪️Загальна моторика:
- Рівновага під час ходьби та сидіння;
- Управління силою руки/долоні;
- Рухова діяльність (стрибки, біг, бросок);
- Координація рук та очей;
- Використання спортивного інвентарю.
▪️Імітація:
- імітація моторних рухів;
- Імітація дій з предметами;
- Імітація послідовності дій;
- Імітація дій однолітків;
- Імітація / повторення слів, фраз.

🔹Слід пам’ятати, що формування навички це динамічний, послідовний процес, який може тривати від 1-2-3 занять й більше і залежить від стану та розвитку дитини та дорослого/ фахівця, який допомогає їй цю навичку опанувати, засвоїти та почати самостійно застосовувати.

🔹Вказаний вище перелік навичок можна використовувати для постановки цілей на час найближчого розвитку дитини в залежності від її віку та потреб. 


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень