A A A K K K
людям з порушенням зору
Управління гуманітарної політики
Любешівської селищної ради

Запуск мовлення: РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНОГО СПРИЙНЯТТЯ

Дата: 25.05.2022 09:24
Кількість переглядів: 47

Фонематичне сприйняття – це здатність дитини розпізнавати, обдумувати й обробляти звуки усного мовлення (здатність сприймати звуковий склад слова). Якщо ж у дитини фонематичне сприйняття не сформоване, то наступні процеси оволодіння мовленням будуть проходити з порушеннями та труднощами. Для того щоб сформувати фонематичне сприймання можна щодня виконувати запропоновані вправи.

1 етап – впізнавання та розрізнення немовленнєвих звуків.

Розрізнення на слух немовленнєвих звуків є основою розвитку фонематичного слуху.

Гра «Вгадай, що звучало»

Уважно послухайте разом з дитиною шум води, шелест газети, дзвінок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі та відгадати – Що звучало?

Гра «Хованки»

Дитині зав`язати очі, і запропонувати рухатись у ту сторону де дзвенить дзвіночок, бубон, свисток.

Гра «Поплескаємо в долоні»

Дитина має повторити ритмічний малюнок хлопків долонями. Наприклад, два хлопки- пауза, один хлопок - пауза.

ІІ етап – розрізнення висоти, сили, тембру голосу на фоні однакових звуків, слів, фраз.

Гра «Впізнай свій голос»

Запишіть на диктофон голос близьких людей і голос самої дитини. Попросіть дитину пізнати – хто говорить.

Гра «Три ведмеді»

Дитина має відгадати за кого з персонажів говорить дорослий.

ІІІ етап- розрізнення слів, близьких по своєму звуковому складі.

Гра «Слухай і вибирай»

Перед дитиною розкласти картинки зі схожими по своєму звучанню словами (коса-коза; сир-мир, жир) дорослий називає предмет, а дитина піднімає відповідну картинку

Гра «Вірно-невірно»

Дорослий показує дитині картинку, називає предмет і замінює перший звук (форота замість ворота; корова-порова). Дитина хлопає в долоні коли почує правильний варіант вимови.

ІVетап – диференціація складів.

Гра «Що зайве?»

Дорослий промовляє ряд складів «па-па-па-ба», «фа-ва-фа». Дитина хлопає. Коли почує зайвий склад.

Гра «Плеск»

Дорослий пояснює дитині, що є короткі та довгі слова. Проговорюємо їх, інтонаційно розділяємо їх на склади. Разом з дитиною проговорюємо слова (па-па, ло-па-та, ве-ло-си-пед), відстукуємо долонями склади.

V- етап – диференціація фонем.Слід починати з диференціації голосних звуків. Обов`язково пояснити дитині, що слова складаються з звуків. Дітям роздають картинки із зображенням поїзда, дівчинки, пташки… і пояснюють «Поїзд гуде – уууууу; дівчинка плаче – аааа; шташка співає - ііііііі». Далі дорослий промовляє звук протяжно, а дитина піднімає картинку із зображенням, яке видає цей звук.

Гра «Підніми руку»

Дорослий проговорює ряд звуків, а дитина піднімає руку, коли почує задану фонему. «Який звук найчастіше чуємо?» - Міла з милом руки мила, Міла мило упустила.

VІ -етап – розвиток навички звукового аналізу.

Гра «Скільки звуків»

Дорослий називає один, два, три звуки, а дитина на слух визначає їх кількість.

Гра «Відгадай слово».

Дитині пропонують слова з пропущеним звуком – потрібно відгадати слово. Наприклад із слова втік звук «л» (сті..; хо..од; бі..ка). важливо серйозно віднестись до цього завдання.


Коментарі:

Ваш коментар може бути першим :)

Додати коментар


« повернутися

Коментування статті/новини

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень