Запуск мовлення: РОЗВИТОК ФОНЕМАТИЧНОГО СПРИЙНЯТТЯ
Фонематичне сприйняття – це здатність дитини розпізнавати, обдумувати й обробляти звуки усного мовлення (здатність сприймати звуковий склад слова). Якщо ж у дитини фонематичне сприйняття не сформоване, то наступні процеси оволодіння мовленням будуть проходити з порушеннями та труднощами. Для того щоб сформувати фонематичне сприймання можна щодня виконувати запропоновані вправи.
1 етап – впізнавання та розрізнення немовленнєвих звуків.
Розрізнення на слух немовленнєвих звуків є основою розвитку фонематичного слуху.
Гра «Вгадай, що звучало»
Уважно послухайте разом з дитиною шум води, шелест газети, дзвінок, скрип дверей та інші побутові звуки. Запропонуйте дитині закрити очі та відгадати – Що звучало?
Гра «Хованки»
Дитині зав`язати очі, і запропонувати рухатись у ту сторону де дзвенить дзвіночок, бубон, свисток.
Гра «Поплескаємо в долоні»
Дитина має повторити ритмічний малюнок хлопків долонями. Наприклад, два хлопки- пауза, один хлопок - пауза.
ІІ етап – розрізнення висоти, сили, тембру голосу на фоні однакових звуків, слів, фраз.
Гра «Впізнай свій голос»
Запишіть на диктофон голос близьких людей і голос самої дитини. Попросіть дитину пізнати – хто говорить.
Гра «Три ведмеді»
Дитина має відгадати за кого з персонажів говорить дорослий.
ІІІ етап- розрізнення слів, близьких по своєму звуковому складі.
Гра «Слухай і вибирай»
Перед дитиною розкласти картинки зі схожими по своєму звучанню словами (коса-коза; сир-мир, жир) дорослий називає предмет, а дитина піднімає відповідну картинку
Гра «Вірно-невірно»
Дорослий показує дитині картинку, називає предмет і замінює перший звук (форота замість ворота; корова-порова). Дитина хлопає в долоні коли почує правильний варіант вимови.
ІVетап – диференціація складів.
Гра «Що зайве?»
Дорослий промовляє ряд складів «па-па-па-ба», «фа-ва-фа». Дитина хлопає. Коли почує зайвий склад.
Гра «Плеск»
Дорослий пояснює дитині, що є короткі та довгі слова. Проговорюємо їх, інтонаційно розділяємо їх на склади. Разом з дитиною проговорюємо слова (па-па, ло-па-та, ве-ло-си-пед), відстукуємо долонями склади.
V- етап – диференціація фонем.Слід починати з диференціації голосних звуків. Обов`язково пояснити дитині, що слова складаються з звуків. Дітям роздають картинки із зображенням поїзда, дівчинки, пташки… і пояснюють «Поїзд гуде – уууууу; дівчинка плаче – аааа; шташка співає - ііііііі». Далі дорослий промовляє звук протяжно, а дитина піднімає картинку із зображенням, яке видає цей звук.
Гра «Підніми руку»
Дорослий проговорює ряд звуків, а дитина піднімає руку, коли почує задану фонему. «Який звук найчастіше чуємо?» - Міла з милом руки мила, Міла мило упустила.
VІ -етап – розвиток навички звукового аналізу.
Гра «Скільки звуків»
Дорослий називає один, два, три звуки, а дитина на слух визначає їх кількість.
Гра «Відгадай слово».
Дитині пропонують слова з пропущеним звуком – потрібно відгадати слово. Наприклад із слова втік звук «л» (сті..; хо..од; бі..ка). важливо серйозно віднестись до цього завдання.
Коментарі:
Ваш коментар може бути першим :)